Alla inlägg under juni 2008

Av grodprinsen - 30 juni 2008 20:27

Rastlöshet, längtan och saknad.

Sommarmånaderna springer iväg med jättekliv och rusar förbi innan man ens har hunnit fånga känslan. Den speciella sommarkänslan av varma, ljusa nätter som bara sprudlar av kärlek. Promenaderna hemmåt i en tyst stad efter en stökig kväll. Den småtisslande skogen vid den helt stilla sjön vid den lilla stugan djupt inne den småländska sommarskogen, eller de små kluckande vågorna mot den vita havsstranden en tidig morgon.

De är dessa känslor jag vill uppleva under sommaren, och de är det som stressar mig och gör mig rastlös på kvällarna. Junimånad är snart slut och det rådande sommarvädret inbjuder inte grodprinsen till dessa stunder.

Grodprinsen får istället glädjas åt kvällens samtal med den förtjusande lilla prinsessan som i morgon börjar sitt riktiga sommarlov. Saknaden efter henne ökar under sommaren.

Tänk om danmarksresan blev av. Men inga drömmar nu.

Annars har man landat i vardagen igen efter europaresan. Mycket trevlig grillkväll med gammal kompis och hans familj i lördags. Men Grappan var inte bra för sommarmagen som bara växer. Stillade iaf samvetet lite ikväll med en löprunda.

Syster T med lilla t har pratat om att komma på besök i veckan. saknar dem oxå. Hade varit roligt om syster P (som tydligen är på besök i staden) kunde följa med. varför blev hon så konstig den där kvällen.  Mitt egna fel så klart. Hon trodde nog mer än som vad fallet.

Springsteen mummlar hela tiden fram sina texter i bakgrunden av livet den här veckan i ett hopplöst försök att lära mig lite fler låtar av the Boss. Aldrig varit en favorit, men en helg med kompisar i lilla London lockar. Och då får Bruce på Ullevi bli en bonus. Ska bli roligt iaf, och många låtar är riktigt bra.

Solen tittar in i rummet igen och påminner om att det snart kanske ändå blir en bra sommar i Svedala. Juli blir härlig. Sol och bad och lite jobb.

Men sommarmånaderna rusar i vilket fall vidare, och snart är blir det dax för ekollon och bitternötter.

Av grodprinsen - 23 juni 2008 21:52

Då sitter man så igen i sin gamla skinsoffa med datorn i knäet. Ute är det 12-13 grader, blåser halvstorm och regnskurarna tittar retsamt förbi då och då. En svënsk sommardag.

För 48 timmar sedan satt jag på en Osteria uppe på en bergssluttning i limone, Garda sjön. Över 30 grader varmt. MÄTT efter en god måltid. NÖJD efter en Cappuchino och en Picco Rosso. Och GLAD för att haft mycket roligt med min syster och hennes familj samt min bror.

Även i går kväll satt man i sommarvärme sent på kvällen i tyska Kirchberg, där vi stannat för övernattning på vår väg hem från Italien.

I Italien hamnade vi efter ett snabbt beslut, då vårt EM äventyr i Innsbruck fått ett plötsligt slut då Sverige åkte ut med dunder och brak. Men innan matchen var det en otrolig stämning i Tyrolens huvudstad. En fantastisk upplevelse att få se 10.000 tals glada, gulblå Svenskar, sjunga dansa och festa över 130 mil från Sverige. Det var extra roligt att se hur Innsbruckarna ta de svenska fansen till sitt hjärta. Många Tyrolare var klädda i svenska suvenirer under dessa veckor.

Men nu är det jobbdax igen. 3 veckor till mera semester.

Dax att leta kärlek om det nu går???


Av grodprinsen - 13 juni 2008 22:45

Men först blir det en tur till hembyn med storbilds tv och umgänge med gamla kompisar i en föreningen som en tid tog all min fritid. Känns som för en evighet sedan.

En semestervecka känns verkligen nödvändig nu. På söndag rullar Skodan söderut. Söderut till Alplandet total avkoppling, bergsvandring, tyroleröl och Europeisk fotbollsfamilj. En gulblå semester. Känns alltid jobbigt att lämna dens svenska ljusa sommarnatten. Men är den kylig som nu så går det att hantera.

Annars inte mycket nytt då R strular med sin fd man, och strulfröken med gift man. Och medan ensamheten ibland känns tuff går M långa promenader med Solen och grubblar. Skulle så gärna vilja känna dig mer, men det blir bara märkliga inviter, ytligt och allt för sällan. Óch själv är jag alldeles passiv och bara låter tiden gå. Vad väntar jag på? Efter denna semester är det dags att aggera. Men hur och på vilket sätt? Bara att konstatera att kärleken inte finns bland alla nuvarande vänner. Men visar inte H intresse ibland? antagligen nya hjärnspöken.

Ännu en kväll har passerat ensam i soffan framför Euro 2008. Men på tisdag är jag iaf där. Glänsande med min svaga trea i tyska. Gutes heute.

Prinsessans F:s mamma verkar i sitt havandeskap på glatt humör. Riktigt långt och trevligt samtal i veckan faktiskt. Men det var ju lilla F som  jag ville prata med och tala om att Millemina fått en baddräkt och badrock. Men hon ville inte prata pga av magont. Besvikelse och ännu mer saknad. Tänk om du kunde följa med till Danmark. Kanske? Nej lilla hjärnspöke. Klockan är inte tolv riktigt än och spöktimmen dröjer.

Lederhosen, bier und wienerschnitzel.

Auf wiederscnitzel


Av grodprinsen - 6 juni 2008 23:57

Jag förlänger mina steg...

Inte riktigt än, men i morse såg jag delar av förtrupperna samlas på en parkeringsplats utanför staden för den långa resan söderut.

i morgon startar Em och förtrupperna börjar så långsamt samlas kring Salzburg för det inledande slaget mot de gamla Grekerna.

själv väntar jag till nästa helg innan det bär söder ut. Är slaget redan förlorat då? Säkert är det så om vi ska lita på min vanliga otur när det gäller sådana här saker.

Resa snart, men först 120 års fest. Tre damer som jag inte kände för drygt ett år sedan,  men som nu betyder en hel del för mig, ska fira sin 40-års dag. Ser fram mot att träffa många vänner som jag saknat och nya vänner som jag kanske också saknat utan att veta.

Haft en helt fantastisk kväll med arbetskompis som blivit en "bästis" även privat. Vin och nötter (inga bitternötter, eller?) på en filt vid stadens sjö en underbar nationaldagskväll. Därefter lite mer vin och nötter och många djupa samtal på hennes balkong. Stämningen är exotisk med ljummen sommarkväll med mycket festsorl och parrtymusik i bakgrunden. Du är en klippa i mitt liv just nu kära R

Sitter just nu i min soffa och förundras över systrars bloggar. Framförallt fascinerar fröken T:s tankar.

Sommaren är här och jag är äntligen på väg.

Och jag saknar dig min lilla prinsessa.

Ovido - Quiz & Flashcards