Alla inlägg under december 2008

Av grodprinsen - 29 december 2008 12:07

Julskinkan är slut, bocken har brunnit och julstjärnan slokar. Måste betyda att den här julen är över. En traditionell jul som firades med föräldrar, syskon och systerdöttrar. Mat, spel, snaps, klappar, kalle, mer spel och mer mat, godis, grogg och sömn i fåtöljen. Precis som det ska vara och alltid har varit.
Juldagskvällen gick brodern och jag som vanligt bort till kompisgäng som träffas en gång om året och sitter och ljuger om allt som hänt under året, allt medans alkoholhalten i blodet stadigt ökar.

I går tillbringades stora delar av dagen med R och hennes dotter. Promenad runt sjön och lite mellandags handel efter det. På kvällen var vi på mysig, stämningsfull konsert i stadens domkyrka. En stark upplevelse.

Därefter tog jag min trogna cykel och trampade i väg i halkan till kär gammal kompis för kort möte och hemska Raki. Cykelturen i skinande reflexväst hem på natten gick genom spöklikt öde stad.
Nu är det firandet av nytt år som står för dörren. Firandet blir i år som förra året hemma hos syster P. Min uppgift har blivit att bjuda på välkomstdrink med Italien tema. Så snart går Skodan mot bolaget. Blir nog något Martini aktigt.

Sen är det dags för nya löften som ska brytas. Det gamla vanliga med att gå ner i vikt och kanske försöka tänka på den stakars levern lite och ta det något lugnare med drickandet på helgerna. Varför inte något nytt löfte?

Något annorlunda, något galet.

Av grodprinsen - 23 december 2008 17:31

I går efter att ha klarar av den sista arbetsdagen på en bra stund, begav jag mig med min lilla Skoda norrut med en kasse full med julklappar till lilla prinsessan. Pysseljulklapparna var det som uppskattades mest och genast började användas medan kaffe serverades av  mamma M. Den lilla julstunden med prinsessan är allt jag kan få men ändå värt så mycket.

Senare på kvällen kom R förbi på ett glas vin och trevlig pratstund, och jag fick julklapp och bröd.

Dagen har ägnats åt en kort runda innan rusningen i julskyltat stad för att inhandla sista klapparna. Därefter tur med R i det härliga vädret som dock inte påminner så mycket om att det är dan innan doppardagen.

Bror kom förbi och gjorde fruklöst försök att rädda gamla datorn, men den verkar färdig för pension. Får försäöka göra ett sista återupplivningsförsök innan helgen. Annars R.I.P

Sanrt bär det av till föräldrarhem där hela familjen samlas. Ännu har inte den där riktiga julstämningen viljat infinna sig, men det kommer väl kanske i morgon. Eller är jag vuxen nu, så att julen aldrig blir detsamma igen?

Julmat, julsnapps,  julöl, julgröt, Kalle Anka och Karl Bertil och inte minst Tomte med klappar, bör väll ge en viss känsla iaf.


Av grodprinsen - 21 december 2008 20:47

Har lämnat jorbävningsdrabbat område i söder för trygga lilla småländska hemstaden. Trevlig helg med systerdotter i julkonsert, långpromenad, spelkväll och pepparkaksbak. var länge sedan jag kavlade deg och tryckte hjärtan. Systerdöttrarna är för goa.

Klapparna är inköpta och inslagna och i morgonkväll åker jultomten till prinsessan. Hoppas hon blir nöjd, trots att paketen inte innehåller någon Bratz eller kläder till Millemina. Jag blir iaf nöjd att bara få träffa henne en stund.

Har ännu inte träffat R på tu man hand efter den konstiga kvällen, och fredagens date på jobbet kändes lite konstigt. Tiden får väll utvisa vad som händer.

Trots att jag har semester i morgon så måste jag jobba. Trist men nödvändigt. Men jul det blir det ändå.

Av grodprinsen - 19 december 2008 16:46

Trött och med lite tungt huvud kunde jag i morse se tillbaka på en mycket trevlig och lite speciell kväll med "Familjen" som vi tydligen kallas av några på jobbet. En liten fest glad samling som träffas då och då. I fjol inledde jag en tradition med glöggafton, som strulfröken tog upp i år och bjöd in oss som igår kväll. Massor av glögg, pepparkakor, godis, kex och ost stod på menyn. Därefter en hel del rött med Bonde söker fru i bakgrunden. Mycket trevlig och julstämningshöjande kväll med Strulfröken på bästa humör. Hon har verkligen något speciellt när hon är på det humöret. Men vad var det som hände sen, när fröken R och jag beslutade oss för en nattlig promenad hem? Vad var det för infall du fick? Hoppas att det inte påverkar vårt fortsatta kompisförhållande. Men jag tyckte om det. Är bara rädd för att det satt igång något. Pirrar oroväckande i magen. Eller är det bara dagens på Ikea som spökar?

Av grodprinsen - 16 december 2008 20:48

Begynnande ryggskott och halsont kom som en ovälkommen besökare in i mitt stressade införjulen liv i inledningen av denna veckan. Efter sömnlösryggontnatt och infernaliskt 10 timmars arbetsdag, slocknade jag tämligen omedelbart efter microkycklingen ikväll. Fem minuter lång blev sömnen innan jag abruppt väcktes av tjutande utryckningsfordon på väg till en förmodad "onödig" uttryckning i snöslaskiga små staden. Det räckte iofs för att jag skulle fyllas med ny energi och slänga mig över hemmets små sysslor, medan en julcd matades in i hemmabiosystemet.

Stress trötthet och julen skyller jag på när jag ska förklara varför inte jag kände av jordskorpans oroliga morgon. Till och med denna unika händelse missar man..

Ett långt samtal med prinsessan gav mig extra energi och en del tips på julklpassinköp. Synd att tron på tomten redan lämnat detta unga sinne. Gammelmormors örhängen har placerat den rödlädda skäggmurveln i sagornas värld för alltid.
Och nu vet jag att några läser en del av allt blarr jag skriver.

Av grodprinsen - 13 december 2008 22:21

Lördagkväll och är precis hemkommen efter en underhållande jultillställning hos syster M. Knytkalasjulbord med massa goda rätter och vi singel killar och tjej drack väll lite mer än övriga, vilket visade sig i tävlingsresultatet. Syster M:s dalmas var med och var förstås jättetrevlig. Träffade även syster M:S charmerande och oblyga döttrar för första gången på det två år som jag kännt mamma M. Barn fångar så lätt en del av mitt hjärta och syster P:s lilla stridsvagn är verkligen speciell.

Jag trivs så bra med detta gänget och fröken N är ett riktigt energiknippe som alltid skänker glädje. Tidig läggdax ikväll så att energin finns i morgon.

Saknar lilla lucian och prinsessan F och henne att vakna tillsammans med.



Av grodprinsen - 12 december 2008 18:03

Den första morgonen som 40-åring var ganska tung och jag hoppas innerligt att det inte kommer att kännas så varje morgon i fortsättningen. Men jag skyller på de bägge julborden som jag frossade i mig igår. För det kan ju inte vara snappsarna, champangen, glöggen, julölen eller vinet som satte sina spår.

Förutom de bägge julborden bjöd jubileumsdagen på en helt vanlig stressig jobbardag. Men samlingen hos fröken R efteråt var mycket trevlig. De bägge nyanställda med respektive, verkar vara mycket trevliga. Men för strulfröken var inte denna samling tillräckligt intressant.

- Man väljer sina efterfester. Som hon uttryckte sig.

Underliga, oförståliga charmiga Strulfröken som igår var så vacker. Återigen. Varför berör hon mig så?

Efter att jag hämtat mig någorlunda i morse, så drog jag ner till staden för julklappsköp. Hade inga större förhoppningar, men det gick som en dans.

Nu har jag bara ett par inköp kvar att utföra.

I morgon blir det julmat igen, i form av knytkalas hos syster M.  Mitt bidrag är ägghalvor och sill. Kan nog bli en trevlig kväll med julklappsbyte. Det var månader sedan jag träffade M och jag har saknat henne. Hittar inget recepr på ägghalvor. Delar man äggen innan man kokar dem?

Av grodprinsen - 8 december 2008 20:11

Trött och lite sliten efter en helg med hejdundrande 40-års kalas. Känner mig riktigt nöjd med denna tillställning. Allt fungerade perfekt och alla var på riktigt topphumör. Fast det var väll inte mycket annat att vänta med sådana kompisar. Och alla gästerna verkar helnöjda. Den nattliga hempromenaden var nog trots allt ganska nyttig kära fröken R.

Den stora frågan är bara hur man lyckas får eld på halmbocken i Gävle. Vi lyckades bara få lite glöd i skägget på miniatyrbocken som jag fick i present av goa gubbar, innan orolig mor lyckades rädda den stackaren.

Nu känns det bara bara en tomhet efter alla förberedelser.

Men nu får jag börja koncentrera mig på julen. Tre julbord på samma ställe denna veckan, och på fredag ska jag försöka börja julklappsinköpen.

Lördag ännu ett julbord i form av knytkalas hos syster M. Kommer att rulla fram efter denna vecka. Måste försöka lägga in något 40-årskristräningspass

Ovido - Quiz & Flashcards