Alla inlägg under maj 2009

Av grodprinsen - 31 maj 2009 21:02

Fredagskvällen med firmapubkväll var trevlig tillställning, men därefter gjorde jag bort mig igen, och de allt för stora alkoholintaget bidrog täven till att jag nu har nyans av kokt kräfta. Somnade i solstolen under lördagen.
Annars bjöd lördagskvällen på mysig stund med vännen (som jag hoppas fortfarande kan stå ut med mig). God mat, konsert med Miss Li och kvällspromenad i staden.

Idag har vi firat Mor, med god mat och blommor. Härligt solväder och promenad runt en av sjöarna.

Fina långa, raka slag, men mycket åt höger. Finns att jobba på.

Av grodprinsen - 26 maj 2009 22:19

Mycket har hänt sedan denna bloggare loggade in för att skriva ett inlägg på denna sida. En långhelg med vårväder av högsta klass har passerat.

Men vi börjar redan i tisdagskväll, för en vecka sedan då "la Familia"hade balkongfest inne i vardagsrummet hos vännen. Trivs med dessa goa vänner och med lite vin och rom blev det en trevlig kväll.

vid middagstid på torsdagen rullade den servicetörstande Skodan mot nordost till systers stuga, belägen mitt i i den småländska båle skogen vid en lite sjö. En sjö som bjöd på en liten gäddunge efter endast två kast med det slitna spöet. En sjö som fick tillbaka den sprattlande lilla krabbaten för att göda upp den till en fin fyrakilosmiddag. En sjö som låg stilla, spegelblank medans vi åt godgrillad korv i underbar solnedgång. Älskar syster och hennes familj och den lilla stugan.

Härligt att vakna upp en solig fredag morgon på denna plats. Inledningsvis en lång promenad genom små idylliska smålandsbyar med röda stugor. Sverige kan vara så fantastiskt vackert om man bara öppnar ögonen, stannar upp och andas.

När regnet kom, försvann jag. Mot föräldrar hem där malmöbror var på besök. Kvällen med Em2000 gänget och deras familjer. Stimmiga, höljudda fast underbara ungar och gott grillat kött. Kvällen gick som oftast när man har trevligt, allt för fort.

Lördagsgodmiddag med hela familjen och sedan hemfärd.

Slapparsöndag på filt i trädgården med sol, fika, vännen och kyssarna. En dag, god för själen.

Sen den dramatiska måndagskvällen. Många omständigheter fick till följd att vännen och jag tog en promenad först vid tiotiden i genom andra kvarter.  När vi passerade en av arbetsgivarens skolor kändes brandrök, och en rökplym steg upp från skolinnergården. Snabbt konstaterande att sinnessvag pyroman varit i farten och satt eld på ett skåp i ett klassrum. Samtal till SOS och efter några dryga minuter plötsligt sällskap av fyra brandbilar, två polisbilar och lokala pressen. Liten hjälte gloria på jobbet idag och flera gånger berätta om vårt rättrådiga ingripande. Men inget om kyssarna om kramarna om 40 meters loppet. "Det är vår egen hemlighet, som ingen annan vet" (från Jag är en astronaut . En repig, gammal vinylsingel som oftast spelades på den lilla resegrammofonen i pojkrummet i förra årtusendet.)
Och nu är denna bloggare trött och jag vill inte behöva skriva om detta inlägg ännu en gång.

Av grodprinsen - 18 maj 2009 20:33

En ny vecka.
En kort arbetsvecka.
En längre ledighetsvecka.
Helgen bjöd på löprunda i härligt grönskande bokskog med tunga ben.

Traditionsenlig schlagerkväll med grillning tillsammans med gamla goda vänner. En riktig grabbkväll med tre hyperaktiva busgrabbar mellan 3 och 5 år. Och om eurovisionschlagerfestivalen skall man tycka i en blogg, men om tycker jag inte så mycket, även om det var lite bättre än förra året. Alla länder gav inte de högsta poängen till sitt grannland den här gången iaf. Och alla var överens om att rätt låt vann (även om det tar emot att erkänna när en norrbagge vinner). Italienskan kom hem och jag fick en god söndagseftermiddag, efter  all diskning och städning.
Fick en hel del gjort på jobbet idag, och sen visade hemstaden upp ännu en mycket vacker sida när en nya sjöpromenad premiär gicks.
Jag envist tjatar.
Kärlek till våren, de mjuka läpparna och lilla F.

Av grodprinsen - 12 maj 2009 21:38

Medans jag sitter här och väntar, tänker och längtar rullar en semifinal i eurovisionschlagerfinalen ganska obemärkt förbi på tv´n.

Vad kommer att hända när resan är slut? Fortsätter vi vår resa, blir det en pause på resan lr tar den slut för oss. Ska vi fortsätta vår resa var för sig lr stå stilla och stampa på varsin fläck som förut?
Vad är det jag känner?

Vad är det jag saknar?

En vän eller något mer?
Jag väntar, tänker och längtar.
Under tiden rullar våren på och eftermiddagen förgylldes av ett tandlagningsbesök. På torsdag blir det slotrace, grillat och förmodligen en del öl. Åt helsike med min hälsovecka.

Av grodprinsen - 10 maj 2009 19:50

Mycket vatten har runnit under broarna och många broar har passerats, (de gånger jag inte tagit färjan till hjälp) sen jag sist skrev. Bordershoppråmen i Puttgarden är ett trevligt ställe där det går att göra av med mycket pengar, och i onsdags gjorde T & T och jag en god dagstur dit. Förrådet är nu påfyllt igen, och det ska nog räcka till att bli yr i mössan flera gånger i sommar.

I fredags var det dags för bolagets traditionella vårfest vilken vi i år för lagt till stadens boulhall för en tuff kamp i denna ädla pensionärssport. Därefter god mat, kaffe och prestigfull musiktävling. Jag hade satt ihop ett lagom svårt musikkryss som avverkades alltmedan berusninggraden höjde stämningen i sällskapet. Strulfröken och Herr T den yngre fortsatte sen mot puben där jag äntligen fick träffa fröken M och N en kort stund. Saknar dessa härliga tjejer. Saknar gör jag också redan denna veckas italienare och jag får under tiden nöja mig med hennes katter, som hon lagt över det tunga ansvaret på några dagar.

Saknaden stillades en del av att mamma M hörde av sig under åters första golfrunda i lördags och talade om att lilla F ville komma på besök på söndagen. Har haft en härligt mysig dag med lilltjejen. Lite fika, pyssel och pannkakor. Hon verkar faktiskt trivas lika bra med mig som jag gör med henne dessa sällsynta tillfällen. Nu vänta ny arbetsvecka och m & m påsen är slut. Tankarna finns i Toscana.

Av grodprinsen - 3 maj 2009 20:53

Gammal man gör så gott han kan, men tvådagars verkar tillhöra det förgågna. Ett plötsligt infall att åka söderut i fredags. Kort kaffe fikabesök hos syster med familj och sedan vidare till malmöbror. Trevlig pubkväll i fredags men igår kväll slog tröttheten in och av utekvällen blev inget. Jag skyller på den mäktiga pizzan och läckande gasspisen. För inte kan det vara åldern?
Fördelen var iaf att man ganska pigg kunde köra Skodan förbi de härligt gula Rapsfälten upp mot Smålandsskogen.

Ovido - Quiz & Flashcards