Alla inlägg under augusti 2008

Av grodprinsen - 26 augusti 2008 13:02

När jag yrvaket, med "grus" i morgontrötta ögon tittade ut genom köksfönstret i morse, reagerade jag efter stunds betänketid på att det var någonting som inte stämde. Där på den daggvåta gräsmattan och över den i sommar olekta sandlådan, låg det gamla ihåliga äppelträdet förvridet efter en sista dödskamp. Den ålderstigna apeln som i år var tungt belastad av finaste höstäppel, och som i några år oxå tjänstgjort som Sockerdricksträd åt prinsessan F och hennes kusin har nu gjort sitt i detta jordeliv.

Att studera "jultomtesyndromet" i barnens ögon när de ivrigt vittjat ihåligheterna i trädet på sockerdricka har gett så mycket glädje.

"Det kan ju inte växa sockerdrickor i ett äppelträd? Men ändå så finns det nästan alltid ett eller ett par flaskor när man känner efter bland spindeltråden"

Jag fick en lustig känsla i magtrakten att det var något symboliskt med detta. Var det ett tecken på en brytning mellan prinsessan F och Grodprinsen ? Lilla F har ju blivit stor och börjat skolan, börjat spela fotboll och ska gå på party och disco med nya kompisar. Kommer det finnas tid för en grodprins då?

I fredags hade jag iaf en riktigt mysig kväll med Lasse W, Miss Li och många gamla bekantskaper. Det blev som en slags formell avslutning på sommaren som bjöds på denna magiska afton.

Nu är det höst.
Samma känsla som finns i mitt bröst.

Till helgen kräftskiva med de "nya" gänget. Blir det bara hälften så roligt som ifjol, så har jag mycket att se fram imot.

Sen gäller det att börja om och lämna Sockerdrickaträdet bakom sig.
Men i mitt hjärta alltid lilla F.

Av grodprinsen - 22 augusti 2008 11:15

Eftersom laptoppen inte längre vill visa några "livstecken" har det varit så stor aktivitet här från mig.

Sommaren rusar mot sitt slut och andra arbetsveckan är snart avklarad. Man börjar så långsamt komma in i den grå vardagslunken med morgongröt, Adamsmacka och lunchlåda. Arbetet med att få den ilsket röda visaren på den förhatliga vågen att gå ner till "normal" läge har påbörjats. Joggingturer varvas med promenader, utan reultat.

Den riktiga vardagslunken infinner väll sig i och för sig inte förrän OS är avslutat och Sverige har släpat hem sin digra medaljskörd. Det kan ibland bli tidiga morrnar och efter 20.00 blir det inte mycket mer än TV-soffan som gäller. Frustration över missade pallplatser. Besvikelser, hopp, förtvivlan.

Ikväll är det dags för konsert med Lasse och gänget. Hoppas att vädrets makter skingrar orosmolnen och låter solen skina på oss öl- och musiktörstiga individer som skall cykla ut till konsertplatsen. Lasse W är väll inte den största favoriten, men med Miss Li skadet nog kunna bli en bra spelning.

Längtan efter prinsessan F är som vanligt stor, och när jag ringde i veckan fick jag bara prata med mamman. Lilla F har blivit så gammal att hon börjar skolan. De växer snabbt, de små guldkornen.

Hoppas att det inte dröjer allt för länge till nästa möte.

Höstmöte?

Av grodprinsen - 3 augusti 2008 21:26

Kom igårkväll hem efter en underbar vecka på danska västsjälland, hem till en lägenhet i totalkaos. Min hyresvärd har slipat och oljat golvet i mitt sovrum. Det blev riktigt bra, men övriga lägenheten var kaosartat full med olika sovrumsmöbler och kläder samt ett tunt lager av slipdamm.

Dessutom hade min stora Ikeagarderob havererat i samband med slipningen. jag drabbades av en total trötthet när jag överblickat kaoset och bara la mig i och slocknade i soffan. Jag återhämtade mig ganska snabbt så att jag iaf kunde ta mig ner till kompis R och dricka ett glas rött under samtal om vad som hänt under semesterveckorna.

Danmarksresan var som tidigare antytts kanon. Fantastiskt väder, milslånga sandstränder, häftigaste stugan med pool. Mycket öl, vin, GT och gammedansk med släktingar. Kvällar med god mat, kortspel, schalgertävlingar och karaoke.

I förmiddags tog jag bilen ut till Åseda där jag över en kopp kaffe fick träffa prinsessan och överlämna några födelsedagspresenter. Lilla F som igår just hade fyllt 2 är nu 7 år och en lång skolperiod väntar henne. Tjocka mamma M och hennes nya bjöd på en riktigt trevlig kaffestund. ( men varför ljög jag om bloggen?) Lilla F så full av energi verkar ha det riktigt bra, även om pappa, jag och den nya ibland blandas ihop.

Hoppas att det blir tillfälle att ta med Lilla F till stugan i veckan.Nu ska jag börja vecka med att städa iordning lägenheten och sedan njuta av resterande semesterdagarna. Fundera hur jag vill ha hösten. Nya kontakter. Vårda gamla. planera 40-årskrisen
Ovido - Quiz & Flashcards