Alla inlägg under oktober 2008

Av grodprinsen - 29 oktober 2008 22:09

Över tretusen galningar trotsade ikväll oktoberkylan för att huttrande beskåda en kavlfylld match på en övervintrad "öststasarena". Gamla kära anrika Öster krigar för att rädda sin heder och ta sig upp i seriesystemet till divisioner där man hör hemma. Mitt bland de över tretusen huttrande småländska åskådarna satt jag med stelfrusen rumpa på en iskall plasstol, för att tillsammans med gammal barndomskompis bevittna en stelbent Fredrik Bild leda sina tappra lagkompisar till en välförtjänt seger.

Nu väntar endast 8 timmars arbete innan det bär söderut för att hälsa på broder och bl.a shoppa tysk fulöl. Det blir även ett KB besök för en ännu en nostalgitripp med fallen smålandsstorhet. The Creeps gör en av tre spelningar i år, och det kan man ju inte missa.
Inbjudan till jubileum har börjat skickats ut och det är mest possitiva svar än så länge. Synd bara att syster M inte har möjlighet att komma. November blir ett ända förberedande.

Trots att det varnas för ett första snöfall med blåst och kyla så går solen ändå upp i Öster.

Av grodprinsen - 25 oktober 2008 22:10

En dag i prinsessans namn.

En dag med så mycket kärlek från en liten individ med stort hjärta.

En ett par veckor gammal bedårande krabat i X:s famn.

Ett par timmar i äventyrsbad med glass och godisremmar.

McDonalds, Bratz, Kitty cat och babydress i storlek 52

Scooby Doo med Pringels och mammas bullar.

En stunds deckarproblem på datorn och massor av färgpennor.

Hemresa med skrålande repeat på "Värsta schlagern"

Massor av kramar och en liten söt mun som har så mycket att säga.

Inte en tyst sekund.

Och jag lovar prinsessan att inte kalla henne "Lilla F" igen.

Nyblivna storasysterns insikt att det kanske inte alltid är så roligt med ett mindre syskon som tar så mycket tid och kärlek från mamma. Ett första steg i livets hårda skola.

En annan skola än A, B, C och F
Men nu väntar höstlov.
Ovanan med barndag och åldern lyser igenom när det blir dags för pubbesök. Ikväll får tröttheten segra.

Av grodprinsen - 24 oktober 2008 20:37

Då sitter man här i fredagssoffan igen med laptopen i knät, ölen på bordet, det saltade nötterna (inga bitternötter) i en påse på bordet och Abba sjungande idoler på TV´n. Här och nu i en stad mitt i oktoberhösten.

Sitter och väntar på sms från Xet. Prinsessan kommer i morgon (äntligen till min stora glädje), men jag vet inte om mamman kör hit henne eller om jag ska hämta henne i mörka skogen? Vore bra att få besked.

I morgon ska jag bara njuta av att få tillbringa en stund med min energikälla. Ingenting bestämt vad vi ska göra. Det nyöppnade leklandet, en tur till äventyrsbadet, en runda i leksaksaffären, flåtiga stripes på McDonalds, eller bara en fika med mammas bullar och en tecknad film på DVD-n? Det blir prinsessan som har makten i morgon.

Började ikväll planera inför "den stora dagen" i december. Lokalen är nog ordnad men resten? Vilka ska bjudas, vad ska serveras, ska det tävlas, hur får vi fram musiken? Mycket att tänka på. Men jag älskar ju faktiskt detta. Att planera fester. Försöker att inte samtidigt engagera mig företagets pubkväll, men det är svårt. Älskar ju som sagt det här med festplanering. Har nog en liten Bindefelt i mig någonstans.

Blir det någon utgång i helgen då? Ännu ett sms svar jag väntar på. Vore skoj att  komma ut en sväng i svängen i morgon.

Saknar M en smula, men det blir nog ingen hyptnos i helgen, men ska man leva i nuet är kanske hyptnos inget man ska utsätta sig för.

Ölen tar slut snabbt slut ikväll, men nu är det P för ikväll.

Fick precis sms-et om att jag ska ratta ut och hämta lilla F med moster och kusin. Så snart är det läggdax.

Av grodprinsen - 19 oktober 2008 20:14

Efter ännu en lugn helg i självvald ensamhet och efter kort besök hos föräldrar, tog jag idag innan innebandypasset, en kort tur i vackra höststaden för att andas in energi och för att absorbera lite av de trötta solstrålar som tappert kämpar på för att sprida lite glädje i denna höstmånad. Andas in hösten. Som ett litet barn ploga sig fram genom det färgsprakande, prasslande lövtäcket. Plocka upp en brunskimrande alldeles len kastanjenöt för att bara hålla i handen en stund. Känna doften av de på gränsen till övermogna, höströda äpplen som envist hänger sig kvar på det lövlösa grenarna.

En sådan här höstdag gäller det att andas in och samla energi inför de mörka vintermånaderna.

Av grodprinsen - 17 oktober 2008 21:32

Med laptoppen i knät och en kall öl på bordet bredvid, tillbringar jag fredagskvällen i soffan i mina träningsoverallbyxor tittande på tv4:s Fredag hela veckan och msn:ar med kär arbetskollega. patetiskt?

Ja fast ganska skönt.

I morse var det riktig höstdepp när man försökte kravlla sig ur bädden för att ta sig till jobbet. Kallt fuktigt och ruggigt. Inte min favorit årstid precis.

Bara att härda ut. Björnen är ett ganska smart djur.

En helg stundar och jag har inte något endaste liten sak inplanerad. (förutom en våffelbjudning från msn:ande kollega, och ett innebandypass på söndag).

XX:et lovar varje vecka att ta med moster och komma och hälsa på, men det blir nog inte denna helgen heller. Väldigt svårt att få tummarna ur där.

Trots att månaden såg bra ut ekonomiskt för någon vecka sedan, så börjar det redan eka i börsen. Så de större utsvävningarna får vänta på sig.

Prinsessan är tydligen duktig liten stora syster till världens sötaste lillebror (enligt mamma) men telefonsamtal lär vänta på sig. Hoppas verkligen på möte nästa helg.

Ölen är slut och det får nog räcka i kväll.

Av grodprinsen - 14 oktober 2008 20:01

En snabb titt på webbisarna i morse förkunnade att X:et tillika prinsessans mamma äntligen fått en halv meter lång son. En plötslig känslostorm drabbade mig och allt bara snurrade. Har inte haft några problem eller kännt några olustkänslor för att hon var gravid innan, men nu när man såg en bild på denna söta lilla krabbat förstod jag att jag nog ändå haft en del känslor som jag dolt djupt inne i mig någonstans.

Jag är uppriktigt glad framför allt för prinsessans skull, att hon äntligen får ett riktigt syskon. Men jag är även jätte glad för X:s skull. Hon är en jätte bra mamma och jag vet att hon längtat länge.

Tror säkert att det var en av orsaken till kraschen, att jag inte kunde ge henne en liten. Och det är väll de känslorna som spökar för mig. men ingen ide att bli bitternöt.

Världen ÄR orättvis, och på den småländska hösthimmlen lyser en stor full måne.

Orättvisan visar sig oxå hos systrarna K. Allt medan syster X gläds åt ett nytt litet knyte så brottas syster T med en seperation från pojkvännen.
Men fullmånen skiner lika lysande på oss alla.
Annars rullar höstlivet vidare i full fart och julgransbelysningen finns redan för försäljning allt medan ekollonen återigen krossas under skosulorna under den sena höstpromenaden. Krossas som bitternöten.

Väntar och hoppas på en samtal från stolt stora syster. Undrar om hon tänker på mig ibland. En kväll som denna när fullmånen lyser.

Av grodprinsen - 10 oktober 2008 21:56

Jag är stel som en gammal Carl Milles staty och Kiropraktorn fick slita hårt för att lossa mina spända leder och muskler. Ett intressant besök och nu väntar stretchövningar i hemmet. Ännu ett ålderstecken när stelheten sprider sig i kroppen?

Efter en stressig jobbdag känns det gott att bara kunna slänga sig i soffan och läpja på ett glas rött framför Idol, samtidigt som man slösurfar på datorn. Kanske är det alla mina timmar i soffan som är orsak till stelheten?

Förhoppningar om att få träffa prinsessan i helgen verkar grusas. Antagligen eftersom mamman inte fött lillsyskon ännu. Försöker få hit XX med mostern i helgen istället. Oxå osäkert.

Hypnos M är på fortsättningskurs och en behövlig session får vänta på sig. Ska iaf bli intressant att få vara försökskanin i djupare dvala.

Intalar mig att det efter ett antal helger med allt för hårt festande kan vara bra med en lugn helg. Vi får väll se om det kan vara så. man vet inte. Kanske ännu en förhoppning som grusas. Trodde det bara var hala vintervägar som grusas. Men det kanske inte hade varit fel att halka in på något nytt oväntat i stället för att halka in på gammla banor.

Grubblar mycket på eventuellt jubileumsfirande. Lokal, musik, mat och vilka ska bjudas???? Många krokiga frågetecken som behöver rätas ut i sträckbänken. Alla verkar förvänta sig nått. Jag har skämt bort dem.

 Första november lockar The Creeps på KB. Kanske går att kombinera med shoppingresa till bordershop? Skapar nya förhoppningar.

I går mjölksyrechock med ännu ett gäng nya innebandypolare. Aldrig fel att utöka kontaktnätet samtidigt som lungorna får jobba. Kanske börjar träna min gamla slitna, stela kropp för mycket. Kan bli nya kiropraktorbesök. Nya knakningar i revben och ryggrad.

300 spänn för stenhård behandling. 300 spänn för nya tyngder. 300 spänn för en tung spade grus. En spade för att gräva. För att gräva upp gamla förhoppningar under lager med grus. Flera lager av grusade förhoppningar och under flera lager av nyfallna höstlöv.

Av grodprinsen - 5 oktober 2008 21:13

Precis när jag ska publicera mitt inlägg på bloggen så lägger helt plötsligt min internetanslutning av.

Pust och stön. En söndagskväll i höstens tecken, med regn, blåst och rusk (hur defineras rusk?) och det är bara att göra ett nytt försök. En helg i lathetens tecken går mot sitt slut och lördagens behov av kurering efter sen fredagskväll, tillbringades mest i soffan.

Dagen bjöd bl.a på besök hos XX  där födelsedagspeng överlämnades till den 16-åriga lillkillen. R var i bakartagen och köket var precis lika trevligt stökigt som det bara kan vara hos henne, med mjölpåsar, bakpulver och äggkartonger i salig blanding medan laptoppen stoltserar mitt på köksbordet innehållande receptet på äppelkaka. Du är för go i all din förvirrade stökighet.

Lilla F verkar inte blivit storasyster ännu, men jag hoppas att hon hittade ett litet ord innehållande bokstaven R, vilket inte är alldeles enkelt för en liten tjej som är uppvuxen mitt i R lösa Småland. Eventuellt, kanske om allt blir som jag hoppas, så finns en möjlighet att jag får träffa lilla prinsessan i helgen. En inbjudan har iaf skickats.

Fredagens pubkväll med goa arbetskompisar bjöd på bubblande bastubad och trevligt umgänge. God mat och gott vin. Men fröken R (som blev lite trött och yr), Man tar inte med sig eget vin och glas på en restaurang. Strulfröken visade trevlig attityd och var glad igen och jag tycker det är synd att vi inte kan träffas oftare. Trivs ju så gott med dig.
Herr T den yngre lekte krograggare och fick med sig badmintonfröken som sällskap hemåt. Hände något sedan??? Nyfniken. Men herr T den äldre visar toffeltendenser. Men när ska jag lära mig att den sista ölen ska vara den innan den sista?

Nu väntar ännu en intensiv arbetsvecka innan helg utan planer stundar. Kanske dax att planera 40-års fest. Höstdagar rusar fram.

Ovido - Quiz & Flashcards